Experience center Hager Nederland
De Twee Snoeken heeft Hagers nieuwe experience center in ’s-Hertogenbosch ontworpen. De uitvraag was om een eenvoudige bedrijfshal met een representatief deel te realiseren. Wij wilden echter de uitdaging aangaan om binnen het gegeven budget een aantrekkelijk gebouw te ontwerpen. Zo hebben we met ons exterieur- en interieurontwerp een elegant gebouw gecreëerd met een hoogwaardige uitstraling. Een compacte huisvesting met een heldere structuur en een informele, gemoedelijke sfeer.
Aangekomen op bedrijvenpark De Brand leidt de aanrijroute recht naar de opvallende entree van het driehoekige gebouw. Deze vorm is afgeleid van het eveneens driehoekige kavel. Het grote panoramaraam op de tweede verdieping geeft het gebouw een gastvrije uitstraling. Gelegen aan een waterpartij is het met een transparante gevel ‘geopend’ richting de natuur. De belangrijkste verblijfsfuncties liggen dan ook aan deze zijde en krijgen daardoor veel daglicht en een prachtig uitzicht. Ook vanuit het daklicht boven de vide midden in het gebouw komt licht naar binnen. De minder daglichtafhankelijke functies, zoals de lift en de backoffice van de keukens, liggen juist in de gebouwkern.
Het gebouw is uitgevoerd in één baksteen en opgebouwd als een eenduidig volume. Het metselwerk is uitgevoerd in een Noors kettingverband. Omdat de hoeken met de diepe neggen goed moesten worden ingepast in dit verband zijn de posities van de ramen er speciaal op afgestemd. Om flexibiliteit te creëren, kan er op elke 1,80 meter een binnenwand worden geplaatst. Hierdoor kregen de ramen een zeer specifieke ordening, waardoor het typische gevelpatroon is ontstaan. De verspringende voegdiepten geven het metselwerk een mooie tactiliteit. Door de verschillen in schaduwval ontstaan er ogenschijnlijk kleurverschillen.
Bij binnenkomst vloeit het publieke gebied via het trappenlandschap over op de eerste verdieping. De verschillende soorten zitjes en beplanting maken dit landschap een sfeervolle ontmoetingsplek met ruimte voor ontspanning onder het genot van een kopje koffie of een heerlijke lunch. Ook op de eerste verdieping draait alles om ontmoeting en klantcontact. In het centrale hart van het experience center wordt op een digitaal scherm content getoond die is afgestemd op de specifieke bezoeker. Met allerlei beschikbare technische accessoires kan ter plekke een bedrijfspresentatie worden samengesteld.
Op de tweede en derde verdieping ligt de hybride en gezonde werkomgeving, waar medewerkers kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een aanlandplek, open werkplek, samenwerkplek of scrumruimte. Ook is er een daily start up punt gerealiseerd en zijn er concentratiecocons ontworpen. Na de komst van het coronavirus is er snel geschakeld en zijn de overlegplekken aangepast voor een optimale inzet van digitale schermen en camera’s. Ronde tafels zijn vervangen door trapeziumtafels, zodat teams gemakkelijk naar een scherm kunnen kijken.
De identiteit van Hager komt overal in het ontwerp terug. Er is echter geen letterlijke vertaling gemaakt van het werkgebied. Zo komt de koperkleur, afgeleid van het verbindend materiaal in Hagers producten, terug in verschillende abstracte structuren. Dit geeft het interieur een zacht en verfijnd karakter. In het materialenpalet is vooral gebruikgemaakt van warme tinten. Zo is de volledige driehoekige kern van het gebouw uitgevoerd in houten latten met een donkere accentkleur. Aan de gevel zien we voornamelijk hout in een lichte tint.
Zo is er een functioneel gebouw ontstaan met een open uitstraling en een warme sfeer. Een plek waar collega’s en relaties goed kunnen samenwerken, maar waar Hager zich ook op een bijzondere manier aan klanten kan presenteren.
Oplevering | 2020 |
Projectteam | Joost Roefs, Marieke Korver |
Interieur | De Twee Snoeken |
Opdrachtgever | Hager Nederland |
Constructeur | De Twee Snoeken |
Bouwkunding aannemer | Bouwbedrijf Pennings |
Fotograaf | Joep Jacobs |